Definitivno da će Teslin projekat staviti Grünheide na mapu, ali mnogi se slažu da nova Teslina GigaFactory nanosi ”nepovratnu” štetu životnoj sredini u celom regionu.
Ovde ubedljivo niče najveće industrijsko naselje na tom području u jednom veku i ministar ekonomije Brandenburga Jorg Steinbach nazvao ga je šansom za region “da postane vodeća lokacija energetske revolucije u Nemačkoj i Evropi”. Musk je obećao da će otvoriti 10.000 radnih mesta i godišnje proizvesti oko 500.000 automobila, počevši od svog modela I, i na tom mestu izgraditi najveću fabriku baterija na svetu.
Političari ne vode evidenciju o svom ”dugu” prema Musku, za kojeg kažu da je umesto toga mogao lako otići u Aziju, gde su troškovi radne snage niži, a ekološka kontrola i građevinski standardi manje strogi.
Ali dok su vlasnici zemljišta među onima koji trljaju ruke, videvši da su cene zemljišta porasle desetostruko otkako je Musk javno objavio svoje namere početkom prošle godine, ima mnogo protivnika. Većina njih kaže da im se sviđa mirna, tiha i zdrava okolina Grünheida upravo zato što ga nema na mapi i užasavaju se kad vide pojavu livnice, prese, lakirnice i montažni pogon – a brzina kojom se projekat odvija i obim šume koju je već nestao je proražavajuće za neke ljude.
”Grünheide je samo malo mesto od 9.000 duša, koje se graniči sa zaštićenim područjem. Muskovi planovi će ga pretvoriti u grad od 40.000 – postaće poput Volfsburga”, kaže Verner Klink, misleći na grad zapadno od Berlina izgrađen 1930-ih godina oko proizvodnje VV automobila.
Klink je član građanske inicijative Grunheide, grupe meštana koja vodi kampanju da zaustavi projekat. Građevinski projekti u Nemačkoj, kaže on, obično zahtevaju vreme zbog svih dozvola koje su vam potrebne i propisa kojih se morate pridržavati pre nego što i lopatu stavite u zemlju. Musk je umesto toga izabrao vrlo nemačku rutu da prvo započne radove, a zatim obezbedi dozvole.
”Čak i da su mu rekli da mu neće biti dozvoljeno da nastavi, već će naneti toliku štetu da nema šanse da vrati lokaciju u prvobitno stanje“, tvrdi Klink. Čaneta je ogromna, nepovratna šteta prirodi, potencijalno podzemnim vodama, šumi, flori, fauni.”
Sto hektara borove šume (što je približno 26 fudbalskih terena) već je posečeno, a verovatno će uslediti još 86 hektara, nakon sudske presude prošlog meseca.
Tu je i stvar sa neplaćenom taksom lokalnoj agenciji za zaštitu životne sredine u iznosu od 100 miliona evra za pokrivanje mogućih troškova sanacije, za koju je sud takođe presudio 18. decembra 2020.godine. Advokati Tesle podneli su zahtev za produženje roka za plaćanje, izvestio je nemački list Der Tagesspiegel.
Uprkos 360 primedbi na uloženi projekat, vlasti su mu faktički dozvolile da nastavi dalje rekavši Musku da to čini na sopstveni rizik. Praksa nije tako neobična u Nemačkoj, iako je na ovom nivou bez presedana.
”Musk preuzima rizik, to je ono što on radi, i založio se činjenicom da mu nikada neće reći da sruši zgradu, posebno kada je toliko poslova u pitanju”, kaže Klink, penzionisani geofizičar.
Ovo su samo neki od primera i navoda da se odustane od projekta, ali će on definitivno ugledati svetlost dana.