*Od samog početka kada je 2004. godine napravljen plan realizacije Takmičenja na nivou čitave Srbije, želja nam je bila da pružimo šansu svima koji mogu i žele da rade, stvaraju i kreiraju nove proizvode, zasnovane na sopstvenoj invenciji, da sami procene svoje rezultate, uporede ih sa drugima, budu dodatno ocenjeni i ono što je najvažnije osposobljeni da sa svojim proizvodom izađu na tržište i time sebi i drugima obezbede dohodak, stvore novo radno mesto ili zasnuju sopstveno preduzeće. 2. Možete nam nesto više reći o samom takmičenju, opštim pravilima i uslovima?
3. Jedan od ciljeva takmičenja je promovisanje novih ideja, da li imate podatak koliko je ideja uspelo da zaživi na tržištu Srbije i Evrope?
*Naš cilj je realizacija ideja i njihovo pretvaranje u tržišno vredne inovacije. U dosadašnjih sedam godina na takmičenju je učestvovalo preko 6000 ljudi, u okviru 1500 timova, koji su pripremili preko 500 inovacija koje su pozitivno ocenjene i potvrdjene biznis planovima, što znači da sigurno mogu imati svoje mesto na tržištu. Iako su trenutni uslovi u našoj zemlji veoma nepovoljni za razvoj preduzetništva, ličnom inicijativom, naši takmičari su otvorili preko 65 novih preduzeća, zahvaljujući učešću na takmičenju, plasirajući sopstvene inovacije. Mnoge od prijavljenih inovacija su već našle svoje mesto na tržištu, a koje su realizovane u ranije otvorenim preduzećima.
4. Od 2007.godine ostvarena je saradnja sa Republikom Srpskom u organizovanju takmičenja, da li znate koliko je ideja predstavljeno u proteklih 5 godina i koliko su predložene inovacije uspele na tržištu?
* Sa željom da okupimo što širi krug ljudi koji inovativno razmišlja, od 2007. godine, pod potpuno ravnopravnim uslovima ocenjivanja i rangiranja, u takmičenje su uključeni i inovatori iz Republike Srpske. Do sada je bilo prijavljeno preko 177 inovacija od kojih je nagradjeno preko 50 u ukupnom iznosu od 190000KM. Kao najbolji primer uticaja našeg takmičenja na poslovanje firmi, može poslužiti primer pobednika iz R.Srpske za 2007. godinu, Zvezdana Višta, koji je nakon toga uspeo da znatno podigne svoje kapacitete i upravo je svoju inovaciju, mašinu za lepljenje furnira na zakrivljenim površinama, izlagao na sajmu u Nirnbergu i pronašao svoje kupce u Nemačkoj, Austriji, Izraelu, Rusiji, Ujedinjenim Emiratima, Italiji i Kini, tako da je čak mašina koja je izlagana, odmah našla svog kupca u Kini.
5. Pored inženjera i drugih obrazovnih profila, u kojoj ste meri uspeli da akrtivirate mlade da se uključe u stvaranju i realizaciji ideje?
* Mladi ljudi učešćem na ovom takmičenju nemaju šta da izgube, naprotiv, mogu samo da dobiju, jer čak i ako, ove godine, ne bi sa predloženom inovacijom bili visoko plasirani, znanje i iskustvo koje bi stekli tokom učešća bi im svakako koristilo u budućem radu i već bi prvu sledeću ideju znatno lakše i kvalitetnije realizovali. U proteklih sedam godina mi smo imali zastupljene i srednjoškolske i studentske timove, međutim generalno odzivom mladih ljudi nismo zadovoljni, jer je tu potencijal daleko veći, od trenutno pokazanog. Zadatak svih nas je da podignemo zainteresovanost mladih ljudi za stvaralaštvom i kreativnim radom. Pored njihovog straha da udju u nešto novo i pokušaju da sami kreiraju svoju budućnost, redovno je prisutno opravdanje da o takmičenju nisu bili dovoljno obavešteni. Sve to govori da bismo i celokupnu kampanju pri promociji takmičenja morali da podignemo na još viši nivo, odnosno da je prilagodimo mladim ljudima, a u čemu nam se mogu priključiti svi oni koji imaju dobru ideju kako to i da realizujemo.
6. I za kraj, kao koordinator Takmičenja za najbolju tehnološku inovaciju u Srbiji, da li možete predložiti potencijanim učesnicima za koju oblast da se opredele i u kojem pravcu da razmišljaju?
*Na našem takmičenju ne postoji prioritetna oblast, upravo stoga što je konačni cilj pojavljivanje inovacije na tržištu, a ono prihvata samo visoki kvalitet, jedinstvenost i isplativost. Stoga je za svakog inovatora u Srbiji ili onog koji to želi da bude, potrebno da pronađe sopstvenu tehnološku šinu, da se osloni na svoje znanje i sposobnosti, sagleda potencijale okruženja u kojem živi i sve to na najbolji način iskoristi, kako bi njegova inovacija bila konkurentna i na domaćem i na inostranom tržištu.