Trofazni asinhroni motori predstavljaju najčešće korišćeni elektromotor širom sveta. Jednostavna i robusna konstrukcija, širok opseg snaga, minimalni zahtevi za održavanjem učinili su ovu vrstu elektro motora jednostavno najtraženijom u svetu.
Uređaji za soft start omogućuju puštanje asinhronih motora sa znatno sporijim pokretanjem, i značajno smanjenim mehaničkim opterećenjem. Povećanje snage i momenta rezultat je kontinualnog opterećenja, bez skokova.
Korišćenje soft startera ima sledeće pozitivne strane:
- smanjena mehanička opterećenja na pogonskim elementima (zupčanici, lanci, spojnice…),
- smanjeni hidraulični udari u cevima,
- smanjena opterećenja električne mreže,
- smanjenje proklizavanje pogonskog remena,
- smanjenje vibracija transportne trake.
Soft starter kontinualno digne napon na motoru kada ga pokrene iz početnog do nazivnog napona i motor zaustavlja pad. Početni napon, vreme početka i zaustavljanja su podesivi parametri.
Soft starteri – uloga, prednosti
Soft-start uređaji se koriste kao zamena za kombinaciju ”zvezda-trougao”, za pokretanje pumpi, smanjenje hidrauličkih udara, smanjenje mehaničkih opterećenja na remenje, transportne trake…
Jedna od glavnih nedostataka trofaznih elektromotora je njihova velika startna struja, koja je ranije regulisana vezom zvezda-trougao ali sada se sve drastično promenilo u našem vremenu, jer zbog napretka energetske elektronike i mikroprocesorske tehnologije, nastao je kompaktan, praktičan i efikasan soft starter (meki starter) za električne motore.
Soft starteri značajno povećavaju vek trajanja elektromotora i aktuatora koji rade na osovini ovog motora jer kada napon napajanja bude primenjen na neuobičajni način(ispravan), javljaju se procesi koji mogu dovesti do uništavanja elektromotora.
Startna struja i napon na namotajima elektomotora, u vreme prelaznih procesa, znatno premašuju dozvoljene vrednosti a to dovodi do pogoršanja i sloma izolacije namotaja, značajno smanjuje životni vek ležajeva ujedno i životni vek motara ili može dovesti do havarije i neplaniranih zastoja u proizvodnji.
Kako bi motor dobio neophodnu startnu snagu za početak rada, potrebno povećati snagu mrežnog napajanja, što dovodi do značajnog porasta troškova opreme i preterane upotrebe električne energije. Dok pad napona napajanja u trenutku starta motora – može oštetiti opremu koja se koristi na istoj starni napajanja.
U vreme pokretanja elektromotora imamo ozbiljan izvor elektromagnetskih smetnji, koje mogu izazvati oštećenje i ometanje u radu druge elektronske opreme koje se nazali u blizini elektromotora.
Slika br.1 Blok šema povezivanja soft startera i elektromotora
Princip rada soft startera
Uređaj za soft start elektromotora kombinuje funkcije mekog starta i kočenja, zaštitu mehanizama i motora, kao i komunikaciju sa sistemima automatizacije.
Meki start sa softstarterom ostvaruje sporo rastući napon za glatko ubrzanje motora i smanjenje startnih struja. Podesivi parametri su obično početni napon, vreme ubrzanja i vreme usporavanja motora. Veoma mala početna vrednost napona može znatno smanjiti početni obrtni momenat motora, tako da je obično postavljen na 30-60% nominalnog napona.
Kada napon započne, naglo se povećava do postavljene početne vrednosti napona, a zatim glatko za vreme unapred podešenog vremena ubrzanja poraste na nominalnu vrednost.
Upotreba soft startera smanjuje broj releja i prekidača koji se koriste. Pruža pouzdanu zaštitu električnih motora od preopterećenja, pregrevanja, zagušenja, smanjuje nivo elektromagnetnih smetnji.
Slika br. 2 Dijagram zavisnosti struje i obrtnog momenta kod pokretanje elektromotora sa i bez soft startera
postovani ,da li vi ugradjujete i koja bi bila cena – soft startera- u postojeci lift ?pozdrav i hvala u napred na odgovoru.