Mnogi investitori su ostvarili enorman profit od kako je američka tehnološka industrija doživela ekspanziju, ali da li bi sada trebali da preusmere svoj novac na njihove brzo-rastuće rivale u Aziji?
Investitori su pohrlili na Facebook, Google, Netflix i Amazon i profitirali su zahvaljujući ogromnom porastu vrednosti ovih kompanija. Međutim, neki od stručnjaka za investiranje novčanih stredstava su došli do zaključka, da azijski ekvivalenti mogu da im donesu daleko veći profit u bliskoj budućnosti.
Azijski “Stat” – Samsung, kompanija koja se bavi proizvodnjom elektronike i telefona, zatim “Tancent” kineska internet kompanija, “Alibaba” kao najveći kineski portal za online kupovinu – sve su to kompanije od kojih se očekuje da će rasti brže i trajati duže, od svojih američkih rivala.
Tancent je na primer, doživeo veliki porast. Njegova vrednost se povećala za 5000pc u poslednjih 10 godina, i nedavno je proglašen za najbogatiju kompaniju u Aziji.
James Yardley, analitičar u “Chelsea Financial Services” kaže, da je Tancent sa vrednošću od oko 250 milijardi, jedan od rivala Google-u i Apple-u, koje su sada najveće kompanije na svetu.
Ali uprkos zavidnom porastu, do danas, ove kompanije imaju još posla pred sobom. Kako kaže gospodin Yardley: “Neke od ovih kompanija imaju stvarno naprednu tehnologiju, u nekim slučajevima bolju od zapadne”, i kaže: “A postoji još potencijala za rast – one mogu prodavati nastajućim srednjim klasama u Aziji, dok su zapadna tržišta dosta zrelija.”
Još jedan faktor potpomaže rast ovih kompanija, a to je da u Kini, tj. u Aziji generalno, pojedinci prihvataju nove tehnologije mnogo brže, preskačući zapadne kupce.
Koliko je zapravo jednostavno investirati u ovakve kompanije?
Britanski investitori mogu direktno da kupe akcije od Samsunga ili Alibabe, na isti način, kako bi kupili i neke akcije sa američkog tržišta. Međutim, Tencent-u je veoma teško pristupiti kao individualni investitor, zbog zakonskog ograničenja o inostranim investitorima, da sarađuju sa kineskim kompanijama koje su navedene kao kompanije koje posluju samo u okviru svoje zemlje.
Oni koji se odluče da kupe, bilo koju ovakvu kompaniju, treba da budu svesni da su takve kompanije mnogo rizičnije za poslovanje od nekih drugih preduzeća, jer su njihove procene veoma visoke i one su fokusirane na određena tržišta i sektore. Takođe su izloženi riziku kursnih razlika, dok su neki profesionalni investitori zabrinuti oko standarda korporativnog upravljanja u Kini.